Arbeidstoeleiding

Op het VSO is de opbouw van de praktijkvorming en stage als volgt:

1. Stageverkenning
Binnen de startgroepen van het VSO werken we aan stageverkenning waarbij allerlei onderdelen van toekomstgerichte activiteiten aan bod komen. In de loop van de eerste twee jaar krijgen we een duidelijk beeld van de voorkeuren en interesses en de zwakke en sterke kanten van de leerling. Ook wordt duidelijk aan welke theorie nog extra gewerkt moet worden. De leerlingen uit leerroute 1 en 2 volgen een belevingsgerichte stage, waarbij vooral aandacht is voor zintuigelijke waarneming en het plezier hebben in activiteiten.

2. Stageverdieping
In de middengroepen van het VSO nemen we een assessment af bij alle leerlingen. Op grond van dit assessment en de ervaringen vanuit de stageverkenning, kiest de leerling drie profielen die we gedurende het jaar verder uitdiepen. Dit gebeurt onder begeleiding van een personeelslid en zoveel mogelijk buiten de school. Uiteindelijk proberen we hierdoor duidelijk te krijgen welk stageprofiel het meest passend is voor de leerling.

3. Stage-uitvoering
In de eindgroepen lopen de leerlingen stage buiten de school. Vanuit de school worden ze op afstand begeleid door de stagecoördinatoren. Leerkrachten en stagecoördinatoren houden de vorderingen en ervaringen goed bij. In overleg met de EduCare-school ”MijnSchool“(praktijkonderwijs) is het voor sommige leerlingen in de hoogste groepen mogelijk om één dag per week op MijnSchool een opleiding te volgen. De stages zijn in deze laatste leerjaren een voorbereiding op de uitstroom. Na de uitstroom, richting werk of vervolgopleiding, volgen wij de leerlingen nog twee jaar in het kader van nazorg. Jaarlijks organiseren we op De Lelie een terugkomdag voor hen.

4. Praktijkvorming
Naast de stage doen we ook aan praktijkvorming. We bevorderen hiermee de werknemersvaardigheden van de leerling. De praktische vorming stimuleert en ondersteunt de cognitieve ontwikkeling.

5. Uitstroommogelijkheden
Uitstroommogelijkheden zijn afhankelijk van de verwachting die we hebben over de uitstroom aan het eind van de schoolloopbaan op onze school en het niveau dat de leerling op het moment van uitstromen heeft. Er zijn verschillende uitstroommogelijkheden. Deze zijn afhankelijk van de leerroute die de leerling volgt:

Leerroute 1: belevingsgerichte dagbesteding (individuele begeleiding)
Leerroute 2: taakgerichte dagbesteding in kleine groepen
Leerroute 3: arbeidsmatige dagbesteding in groepen/beschut werk
Leerroute 4: praktijkonderwijs/ beschut werk/ arbeidsmarktgericht
Leerroute 5: MBO-Entree / arbeidsmarktgericht.